onsdag 15 juni 2011

Nu måste det väl ändå vara en fas?

Dock ingen från boken "växa och upptäcka världen". Nästa ska komma vid 19 veckor och nu är han ju bara 16. I alla fall, han sover max två timmar i sträck på nätterna, tuggar mest på bröstet, sparkar och slåss helt vilt både när han sover och är vaken. Man kan säga att jag är trött på att dela säng med honom. Vi tänkte försöka flytta över honom till egen säng successivt. Hittills har det gått så där. Igår kväll sov han faktiskt 2,5 timmar i sängen medan vi städade men vaknade ca 5 sekunder efter att jag gått och lagt mig i sängen som står bredvid hans korg. Sen följde ett antal timmar av vaggande, ammande, kramande. Han vägrar sova om han ligger ensam i sängen men kan tänka sig att somna i min famn eller i bärselen men vaknar nästan alltid när vi lägger ner honom. Då får vi börja om, och efter bara en sådan här natt har jag skitont i både bakre och främre fogen och funderar på om det är värt det. Han kanske borde få sova oss oss, när han själv vill till han flyttar hemifrån. Orkar liksom inte öka smärtnivån.

Tidigare sov han fint åtminstone, somnade klockan elva när vi både gick och lade oss tillsammans. Vaknade en gång på natten. Nu 5-6 gånger trots att han fick sova hos mig från klockan ett i natt. Orkar inte. Hur gör man? Hjälp!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Får tanten föreslå Knattetimmen i P4 radio Stockholm? Där kan man fråga Malin och Louise om allting med barn. Om du går in på deras hemsida så hittar du ett klipparkiv med de frågor som varit uppe i vår. Där finns flera frågor om barn som sover oroligt. Förutom att man kan ringa in med sin egen specifika fråga.

20:20  
Anonymous Anonym said...

Säkert en fas, de kommer hela tiden. Äter han ersättning också? Kan vara nåt att testa annars.. Det fick min lilla fis att sova bättre och bli mindre frustrerad.

/Västkustskan

20:55  
Blogger motvalls said...

Jag tycker det går bättre om jag trugat i massa mat på kvällen så att Edith är riktigt mätt vid sänggåendet. Matar gärna med flaska i sängen tills hon somnar. Funkar förstås inte alltid...

Ibland det där fäktandet, sparkarna, amningskrångel på natten, napptappande.

Ibland bara en amning mer eller mindre i sömnen. Vi jobbar spjälsäng med borttagen gavel intill vår säng så att vi kan ligga nära men inte i samma säng.

Jag försöker tänka: det kommer inte alltid vara så här. Det här var en dålig natt men det kommer bra också. Å på helgen brukar jag få en natt i gästrummet då solrosen kör nattpass så jag får sova ut.

23:03  
Blogger Bitter said...

Det är en tröst, att det inte alltid är så här. Han får ersättning men det verkar inte funka så där magiskt som alla säger. Det är väl bara att härda ut, helt enkelt.

09:15  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com