lördag 30 juli 2011

Uppdatering

Hittills har de nya rutinerna gått åt skogen.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hejsan
När vi skulle få vår bebis att ha längre tid mellan målen och därmed äta mer och sova längre perioder tog det ungefär en vecka innan det satt. Vi utvidgade tiden mellan målen med en kvart i taget, eftersom jag inte orkade med att hon skrek. Barnsköterskan på BVC tipsade också om att det är det totala kaloriinnehållet som spelar roll, dvs att om du ger bebisen allt den behöver äta (ca 110kc/kilo eller 150 ml ersättning/kilo)under dagen finns det inget egentligen behov av att äta på natten och bebisen kan hålla sig mätt längre. Det tog en vecka innan hon lyckades hålla sig i tre timmar om dagen utan mat och därmed fyra fem timmar om natten. Nu en månad senare äter hon med tre fyra timmar på dagen och på natten står hon sig ibland i sju åtta timmar. Barngröt verkar mätta bäst, den på havre. I övrigt har vi inte lyckas med nga rutiner. (Vår bebis är samma ålder som er.) Sedan vill jag bara kommentera det här med att "vara ledig" och nätter igen. Att vara föräldraledig innebär inte att man inte jobbar! Att du har svåra smärtor och känner dig nästintill medvetslös och ska ta hand om en bebis låter otroligt jobbigt. Jag har både jobbat och varit hemma med bebis under denna period och det är "lättare" att jobba. Man jobbar åtta timmar, har lunchrast, fika och sitter ostörd på toa osv....Restiden till jobbet är lästid. Under en sådan arbetsdag har den som är "ledig" följaktiligen en tio-elva timmars arbetsdag- eftersom den andre är borta 8h plus lunch plus restid. Den "lediga" kan i bästa fall äta lunch när bebis sover. I värsta fall promenera med gråtande bebis i två tre timmars hällregn för att få bebis att sova och inte äta vare sig frukost eller lunch. På jobbet häller jag upp en kaffe, sätter på datorn och njuter....hemma med bebis häller jag upp en kaffe- bebis skriker- vyssa, kaffe kallt, ge mat, byta blöja, bebis sover.... ny kaffe-.... bebis skriker osv. Nu tror jag inte att du skulle klara av ditt vanliga jobb efter att sovit så illa, ha sådana smärtor och "känna dig medveteslös" heller. Frågan är varför du anser dig klara av Sigge under de förhållandena? Behöver han inte en välmående förälder som orkar med honom? )obs- menat som pepp ingen kritik). Egentligen borde du nog vara sjukskriven ett par veckor och återhämta dig. Medan pappan är "ledig". För när man är så trött och slut som du är ser man inte klart, men orkar inte. När jag mådde som du spädde jag på bebisens oro och lättstördhet om natten, hon var skrikig och gnällig om dagen. Min stressnivå och trötthet påverkade henne. När jag är pigg och full av energi orkar jag parera henne och hon sover bättre, och gnller nästan inte. Man hamnar i goda eller dåliga cirklar. Ni är i en dålig cirkel nu, men den går att bryta.

12:33  
Blogger Bitter said...

Hej och tack för lång uttömmande kommentar. Mycket skönt att få tips och råd från folk i samma situation.

Jag håller helt med dig om att det är lättare att jobba än att vara hemma med barn. Fredagarna, när jag jobbar, är som semester, det är fika, och lunch, och fredagsvin och sitta och pilla med datorn hela dagen. Underbart ju.

Nu provar vi med låta striktare rutiner ett tag samt att vi inte kommer dela säng de närmsta två veckorna, vi ligger i varsin bredvid varandra så det blir nära ändå. Kasnke vaknar jag inte var femte minut av hans sparkar då.

kramar

10:41  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com