tisdag 13 november 2012

Föräldraledighet och statistik

Att föräldraledigheten tyvärr inte delas lika i de flesta familjer är bara skit tycker jag. Kanske orkar jag skriva lite mer om hur mycket skit det är en annan dag, men idag har jag bråttom pga ska äta hamburgare på Flippin burger om en halvtimme och jag är JÄTTEPEPP. Alltså jätte.

Det jag vill säga var att statistiken ändå känns rätt opålitlig eftersom den inte säger någonting om hur man faktiskt har fördelat tiden tillsammans med barnen. Den visar endast hur stor andel av föräldradagarna som respektive förälder har tagit ut.

När vi fick Sigge delade vi precis jättejämnt på tiden hemma med honom. Vi var hemma nio månader var. Sen var jag hemma ytterligare två veckor, men det var innan han föddes pga ONT. Men jag tog ut fyra dagars ersättning i veckan och min man sju. Så enligt statistiken har vi inte delat lika, min man höjer statistiken för män i samhället. Jag vet bara inte hur man ska kunna komma tillrätta med den här snedfördelningen. Ska fundera på det och återkomma.

Ojoj, nu måste jag skynda mig, taxin är på väg.
BlogRankers.com