lördag 26 november 2011

Han som inte sover

Alltså nu vet jag inte om jag orkar något mer alls. Detta lilla barn sover nämligen typ aldrig. eller så här:
- mellan 19-23 sover han i sin egen säng, vaknar mellan 5-15 gånger. Ibland var femte minut i över en timme.
- mellan 23-06 sover han mellan oss, vaknar 5-15 gånger. Äter 1-2 flaskor välling, för att det just nu är det enda som tystar honom.

Nu börjar jag jobba och jag fattar inte hur det ska gå. Min man vaknar inte när han skriker, på riktigt, trots att han sovit ensam med honom. Jo, han vaknar, men det tar 5-10 minuter, vilket jag tycker är för länge. Och då har jag ju vaknat för länge sedan, och säkert fått honom att somna om också. Men det kommer inte att gå när jag ska jobba.

Detta känns som en olöslig situation. Hur får man en bebis att sova tryggt?

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är inte så himla lätt. Jag tror gnstans man måste finna en medelväg menllan att acceptera att man har ett barn som sover dåligt och sina egna metoder. Metoder som "funkar för alla"- det tror jag inte på... Men att finna den egna vägen, genom att tex kartlägga under ett par veckor: hur var dagen, kvällen hur vilade han, var sov han osv. Och se om ni finner nga mönster. S0over han bättre om han lägger sig tidigt? Vilar mer på dagen? Varit ute i naturen ett par timmar, osv. Det finns ju en uppsjö med grejer. Sedan kanske inte fem till tio minuter är för länge i detta läge. Ni måste ju få sova till slut. Jag tror din man är den som kommer få Sigge att sova. Din stress över att inte få sova och sedan jobba tror jag också att Sigge kan känna av. Jag tycker att du ska sova i ett annat rum och tänka att kanske tar det fem eller tio minuter. Men det är mkt värre för Sigge att få föräldrar som kollapsar, bränner ut sig. osv. Jag är inte för fem minutersmetoden som metod. Men om man oavsiktligt inte vaknar omedelbart är nog ingen fara, faktiskt. Alla föräldrar är ju olika, och vaknar olika snabbt. Dessutom händer det ju att bebisar somnar om och tröttnar ibland om man inte reagerar så snabbt. Och ibland måste föräldrar få sova. Du få sova.

13:34  
Blogger motvalls said...

Tror också på det där att kartlägga å se om ni hittar nåt mönster som verkar funka bättre. Å när du jobbar: eget rum med öronproppar om det behövs då å då. Jag sover mig igenom allt på så vis å solrosen har lärt sig vakna.

22:01  
Anonymous Anonym said...

Jag accepterade häromveckan. Tänkte att ok vi har en liten tjej som sover dåligt (ungefär som din kille). Men hon är bra på alla andra sätt, så jag får bara acceptera att detta blev vårt "problem". Vi har lyxen att vara två föräldrar och inrättade därmed livet efter detta. Vi tar varannan natt och den som tar natten får sova ut mellan kl 6 och 830 på morgonen. Vilket innebär att den som jobbar fått gå ned i arbetstid till 75%, för annars får vi inte ihop detta tidsmässigt. Det som hände när vi slutade med alla metoder, med att förvänta oss att hon skulle sova osv var att - tada efter en dryg vecka: tjejen sover. Hon äter nu bara EN gång, och hon stoppar själv in nappen när hon behöver och sover i vår säng från 4. Men hon sover. Jag kan inte tro ngt annat än att det har att göra med att vi släppte stressen. Vi har även slutat att göra så mkt saker och accepterar november- dvs hänger hemma. Och det visar sig att för lilltjejen verkar en optimal sömndag vara en där vi bara är hemma. Kanske hade hon för mkt intryck att bearbeta från kafeer och öppna förskolan i kombo med stressade föräldrar. Så kanske det inte alls är för Sigge, man får testa sig fram.

09:10  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com