tisdag 14 mars 2006

tid är pengar

Beställde fyra resor igår:
Gotland över påsken 600 spänn tor
Milano början av juni 600 spänn tor
Göteborg helg i juni 750 spänn tor
Barcelona i augusti 900 spänn tor

2850 kr är helt OK pris för fyra resor men det är helt sjukt att det är dyrare att resa inom Sverige än utomlands. Jag lider svårligen av bristen på många semesterdagar, skulle behöva åtminstone 5 veckor ill. Frågade om chef om det idag och hon sa att hon hade försökt få ytterligare några dagar till oss eftersom vår löneökning blir så liten i år. WTF – det säger hon varje år och jag är så jävla trött på att vara så underbetald. Vill ju byta jobb för att få upp lönen men det verkar ju inte funka. Vi får 3% på gruppen, vilket ju kan innebära mindre för det kanske blir någon annan som får mer. 3% är sjukt lite – bara för att jag är med i SACO och därmed har individuell lönesättning. Om jag skulle vara med i det förbund de utan akademisk utbildning har på min arbetsplats skulle jag få 4% om året i tre år. Man trodde ju att fördelen med SACO, utbildning etc skulle vara att man kunde få lite mer lön, men istället blir det mindre. Yay. Det är kanske lika bra att jag inte har mer semesterdagar eftersom jag ändå inte skulle ha råd att resa mer.

Men det är sorgligt, har i veckan blivit bjuden att besöka vänner i Brasilien, LA och Luxemburg. Förutom det skulle jag gärna åka skidor nästa vår också. Jag får väl maila dem istället.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är ju i princip noll inflation så det blir ju inte så mycket löneökning. Vi fick 2% på avdelningen. Jag fick 2,3 till slut tror jag. Jag är inte nöjd. Verkar mycket märkligt det där med att SACO drar ner era löner. :(

16:41  
Anonymous Anonym said...

Sök tjänster där du har chans till bonus, provision och dylikt. Visserligen ofta förknippat med ledaransvar och/eller säljansvar men det kan det väl vara värt om du triggas av hög lön. Magsårsframkallande för vissa men funkar för andra.

17:33  
Blogger Bitter said...

Ohh I know, de flesta andra får väl inte heller så stor ökning. I min bransch spelar det väldigt stor roll vilken sorts tjänst man har och jag har försökt i ett år att byta till något annat, och helst något med område med egen intjäning. Tyvärr växer inte de jobben på träd. Börjar snart misströsta. Jag är dock tacksam att jag faktiskt får bonus varje år. Egentligen har jag det bra och kan leva gott på min lön (än så länge, utan barn i alla fall), men det är frustrerande att se kollegor på andra sidan bokhyllan med 10 000 mer i månaden, för att de hamnat på "rätt" avdelning. Avundsjuka kalla det visst.

10:25  
Blogger Systrarna Syfilis said...

apropå resor inom sverige. jag som bor i mellersta norrland har 50 mil till luleå och 50 mil till sthlm, men ändå kostar bussbiljetten till luleå minst 300 kronor mer - enkel resa. BITTER .

15:20  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com