måndag 20 december 2010

Jag är fortfarande här

Lite trött bara. Har gått på julledighet i 23 dagar. Det är nog tur det, för de sista veckorna var riktigt tunga. Det gör ont hela tiden nu. Även på nätterna. Lite bättre känns det faktiskt att vara ledig och ha ett lugnt tempo. Idag till exempel, har jag gjort hallonkola, bakat bondkakor, tittat på en film med Tutta Rolf och börjat läsa Intimus av Jan Arnald. Och så sov jag till elva. Lagom mycket att göra. Det är 59 dagar kvar till mitt önskade igångsättningsdatum.

5 januari ska vi göra ett ultraljud till för att se om moderkakan har placerat sig rätt och 11 januari ska jag träffa en läkare för att börja diskutera igångsättning. Är förberedd på att stånga pannan blodig i kampen för detta. Smärtor, inte min grej helt enkelt.

Annars kommer det bli fint med jul, med alla mina familjemedlemmar i båda mina familjer. Jag har köpt så väldigt bra julklappar också, jag är väldigt nöjd.

Har också börjat preppa för ett fattigare liv, känner mig taggad och utmanad att klara av att leva på ingenting. En nyttig övning för mig. Men det blir ett annat inlägg, när jag väl har börjat. (23 dec tänkte jag börja min nollkonsumtion. Spännande).

Imorgon ska jag åka ner till Åhlens och Claes Ohlsson för det sista julklapparna, det ska städas lite grann och så måste jag jobba några timmar också. Hemifrån förstås. Det gör mig inget alls.

4 Comments:

Blogger Stora Morran said...

Men man kan väl inte börja med igångsättning förens livmodern är redo? Det spelar väl ingen roll hur gärna man vill att ungen ska komma ut det finns väl inget att göra förutom kejsarsnitt för att få ut bebisen om livmodern inte är mogen? Det spelar nog ingen roll om du stångar pannan blodig för det. Tror inte det går. Rätta mig om jag har fel....

20:42  
Anonymous Bitter said...

Jodå, det ska gå alldeles utmärkt, det finns tre olika metoder; prostaglandingel, värkstimulerande dropp eller någon slags vätskekateter. Som tur är.

Tvillingmammor sätts oftast igång i v37. Som jag har förstått det är det mest en fråga om pengar, det tar oftast lite längre tid, är smärtsammare och kan leda till kejsarsnitt om man har otur. Min barnmorska är åtminstone helt för, sen gäller det att läkaren jag får remiss till tycker likadant.

Ibland får de som är förlossningsrädda erbjudande om igångsättning istället för kejsarsnitt, för att de kan känna att de har mer kontroll över förloppet då.

Det jag är mest stressad för att få kämpa för är att den personal jag möter tycker att det är "onödigt" av ekonomiska skäl eller för att de tycker att att det ska gå "naturligt" till.

21:08  
Anonymous Anonym said...

Får man lov att önska dig en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR så här i sista momangen innan jag drar igång med det sista inför morgondagen. Hela familjen med barn och barnbarn, ett ex och en svärmor (inte mina) kommer hit. Det blir jättetrevligt, vi brukar ha det så på jularna.

Kram från tanten.

16:56  
Blogger Bitter said...

God jul och gott nytt år själv. Hoppas ni fick en lika fin och bra jul som vi!
kram

13:35  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com