torsdag 31 januari 2013

Foglossning, fantastiska tips!

Jag fick en underbar kommentar av Emma, med tips på hur man bäst hanterar riktigt svårt foglossning. Jag tänkte publicera det här så att fler kan få hjälp. Tipsen här är skrivna till mig som väntar andra barnet, men funkar lika bra för första så klart. Har ni fler tips får ni gärna fylla i!
Och gärna tips om hur foglossningen gick över efter förlossningen och vad ni gjort för att bli bra igen (om ni blivit det).

Här är Emmas bästa foglossningstips:

* gå alltid alltid i bra skor, det ignorerade jag förra gången men denna gång har jag trampat runt (så länge det gick) i joggingskor från dag 1

* köp en extra mjuk tjock bäddmadrass som formar sig efter kroppen! Har gjort en enorm skillnad på hur bra jag sover denna gång jämfört med förra, så det känns nog som bästa tipset jag kan ge. Jag köpte på IKEA, en sån med någon slags formbart skum. Man sjunker ner med höften liksom, och jag kunde t.o.m. sova i framstupa sidoläge ganska länge för magen sjönk ner. 

* ta det lugnare än du måste. Förra gången körde jag på tills jag fick ont, den här gången började jag gå saktare/kortare sträckor redan innan det gjorde för ont. Gjorde stor skillnad. Även att sluta jobba lite tidigare än när det blir kris var smart (jag gick ner till 50% först denna gång, förra gången körde jag rätt in i kaklet och blev sjukskriven fulltid från ena dagen till den andra)

* skaffa kryckor ganska tidigt. Förra gången gjorde jag det alldeles för sent, då kunde jag ändå inte hoppa runt. Den här gången började jag med kryckor lite då och då trots att jag kunde gå litegrann utan, och då slapp jag belasta bäckenet i onödan.

* gå till en osteopat! Jag har gått typ varannan vecka den här gången (inte alls förra gången), det är dyrt (600 kr per gång) men värt. Han har tryckt bort alla låsningar i ryggen vilket har gjort att jag inte spänt mig och felbelastat bäckenet, och varje gång jag varit där har jag kunnat gå bättre i några dagar iallafall. Sjukt värt, har jag tyckt.

Jag kompletterar med några egna:

* Sov med kudde mellan knäna. 
* Sov gärna med glidlakan (siden) så är det mycket lättare att vända sig om
* Be om hjälp! Låt andra göra allting. Detta är inte tiden för att vara hjälte. Har man otur sitter en del av smärtan kvar för evigt. Därför är det extra viktigt att vila.
* Gå till kiropraktor - det gör jag denna gång och det verkar hjälpa lite grann.
* Jag gick till en kinesiolog fyra månader efter förlossningen förra gången. Det tog bort mycket av den smärta som fortfarande var kvar, om än inte all

3 Comments:

Anonymous Emma said...

Ja, superbra! Jag önskar att jag hade vetat dessa saker från början, första gången jag var gravid. Lycka till med allt, det kommer att gå mycket bättre denna gång det är jag övertygad om :)

13:17  
Anonymous Anonym said...

Tanten blir bara så lycklig över de goda råden! Precis sånt här handfast som alla som får foglossning behöver höra. Jag tror jag skall tipsa min systerdotter som är barnmorska om det här!

17:59  
Anonymous Bitter said...

ja gör det! Ju fler som vet vad man kan göra för att lindra åtminstone lite grann, desto bättre!

14:09  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com