torsdag 11 april 2013

Lättnaden


Det gick bra idag. Jättebra till och med. Grinade bra en liten liten stund. Det var en väldigt fin läkare som lyssnade och ställde många bra frågor. Som fattade att jag är väl påläst och att det inte är något förhastat beslut. Jag behövde inte bråka eller bemöta påhittad statistik eller rena lögner, som jag förstått att andra varit tvungna att göra. Hon satt förlossningsdatumet till 3/6, 38+0. Och faktiskt, öppnade för eventuellt lite tidigare förlossning (veckan innan), om jag skulle bli extremt dålig, exempelvis inte sova på tre dygn som förra gången. Det är inte bra för Gunnel, om jag inte sover. Går det åt skogen ska jag ringa henne så får vi prata ihop oss. Om jag orkar väntar jag helst till 38+0, det är lite onödigt innan, även om Sigge föddes i 37 + 5.

Men nu med ett fastställt datum känns det på något sätt lättare att stå ut. Hon tyckte inte heller att jag behövde vara rädd för att ta Citodon. Smärta och ångest är farligare för bebin än smärtstillande. Hon föreslog också antidepressiva efter förlossningen om det skulle behövas för att hantera den "depression" jag har/kommer ha kvar som beror på det faktum att jag aldrig läkte och kanske inte kommer läka helt i fogarna den här gången heller. Vill helst inte det heller, så avvaktar där. Och det var bara ett förslag, som hon berättade så att jag skulle veta att möjligheten finns. Vi får se.

Men det känns som jag fått förnyad energi. 53 dagar! Klart jag klarar! Joho.

TUSEN TACK för all pepp de senaste veckorna. Jag är mycket glad för det.

9 Comments:

Anonymous Katta Kvack said...

ÅH så skönt att höra! Verkligen! Kramar

14:53  
Anonymous Bitter said...

Tack! Kramkram

14:54  
Anonymous Anonym said...

Så väldigt skönt för dig! Kramar från tanten också.

18:59  
Anonymous Åsa said...

Åh, jag har tänk på dig idag! Så skönt att du fick träffa en lika vettig läkare som jag. Det kommer att gå så bra, jag har gjort två planerade snitt och båda har varit väldigt fina upplevelser.

Hoppas att du får må lite bättre nu på slutet, både fysiskt och psykiskt i och med det här beskedet!

20:33  
Anonymous Bitter said...

Tack så mycket! Nu känns det som om jag orkar lite till!

08:21  
Blogger motvalls said...

Mycket skönt att höra! Förbereder mig på samtal på Karolinska Solna. Har absolut inte bestämt mig för vad jag egentligen vill men förbereder mig minutiöst för att stå på mig om jag väl kommer på att det är snitt det ska bli.

18:10  
Anonymous Anonym said...

Vilka strålande nyheter. Varför ska det vara rocketscience att " mår mamma bra mår bebis bra?"
Så glad för din skull! Och vår Tage kom i vecka 31+0 och det gick bra det med så det där med datumet löser sig säkert!
Kram Emm

22:32  
Anonymous Anonym said...

så skönt att höra, hoppas på samma bemötande när det är min tur nästa vecka, har ont i magen, hjärtklappning och ångest varje dag över att de ska tvinga mig till VF. vill bara kunna pusta ut och börja längta efter mitt barn istället....
kram på dig och lycka till

12:06  
Anonymous Bitter said...

Hoppas så att alla ni som vill ha snitt får det, jag önskar så att man mit att man tar emot väsentlig information får rätt att bestämma över sin egen förlossning. Men som de råd jag fått tidigare; bara man står på sig så får man nog som jag vill. Jag tänker fortsätta hoppas att det är så, även om man inte orkar kämpa så himla mycket.

HUrra för alla era kommentarer som verkligen hjälpt till under de här ledsna veckorna.

09:34  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com