fredag 14 juli 2017

CSN

På frågan om varför vi betalar ca 5000 i mån tillsammans till CSN är svaret detta: med lån tagna före 2001 regleras skulden med 4 procent av årsinkomsten, och min man som tog lån både i nya och gamla systemet betalar två räkningar, en som är på 4% av inkomsten, och en del som betalas av på 20 år. Den delen börjar närma sig sitt slut. Om fem år typ. Vi pluggade båda 7 år var och  när vi började betala var räntorna skyhöga och skulden bara ökade. Men tror att det är ca 8 år kvar för min del.

3 Comments:

Blogger egoistiska egon said...

Ah jag trodde ni aktivt valt att amortera mkt på CSN och vad jag förstått är just det ett lån som man inte behöver göra extra amorteringar på egentligen (låg ränta etc).

14:20  
Blogger egoistiska egon said...

Och tack för svar :)

14:21  
Blogger Lisa said...

Jag hade också lån i båda systemen med csn. Då kunde jag välja att föra över det gamla lånet till det nya systemet, men jag vet inte om man fortfarande kan det.

03:17  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com