måndag 4 december 2017

Men orkar jag?

Vi är så jävla osams, min man och jag, och just nu känns det som om det aldrig kommer gå över. På fredag har vi stor fest för att fira att vi varit tillsammans i tio år. Känns så där just idag. Och jag börjat ångra mig angående julbordet trots att jag vet att det är det rätta. Men om jag skickar listan med rätter vi brukar ha (jag vet, shh), så kommer en ny konflikt blossa upp. Jag vet inte om jag orkar tjafsa mer. Jag funderar på catering eller på att delegera allt, men ändå hålla i trådarna. Men det är ju här det blir så orättvist. Att alltid ha koll på allt är så utmattande.

Och jag vet att mina stressnivåer kommer bara skyhöga när han börjar skala potatis en kvart före jullunchen. Orkar man verkligen stå på sin egen privata barrikad?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men catering då, fast att han får fixa att beställa osv? Finns ju nu pckså typ Linas matkasse med julmat? Fast kanske bara i vissa städer iofs

20:37  
Anonymous Anna said...

Ja! Man orkar för att man måste! Annars kan det ju aldrig bli annorlunda. Ta en extra glögg - eller sju- och spela lugn. (Men det är för jävligt att vara i bråkstadiet. Hu. ) Catering är ett bra förslag. Det kan han säkert komma på:-).

18:27  
Anonymous Anonym said...

Håll ut! Första jule i hans ansvar, kan bli både god, helt ok eller misslyckad. Det är ok! Köp lite extra knäckebröd eller nåt att ha ifall du går hungrig (det är som vi vet katastrofalt för humöret) men övriga julfirare ansvarar HAN för. Ha is i magen! Du kan! Du orkar! Näata gång blir det bättre! /Maria

22:25  
Blogger Tanten said...

Ja, det är ett elände när man har olika tidspersspektiv. Och man vill så mycket. Och känner ett sånt ansvar. Men ni är ju två om det! Jag skall inget säga, men se bara till att överleva. Även om det känns galet. Tycker Tanten.

13:27  
Anonymous Ida said...

Min kommentar försvann.
Alltså. För två år sedan blev jag trött på att jag planerade och handlade och lagade mat och sånt. Så jag satte av två tre veckor när jag
a) inte planerade mat för veckan
b) inte sa att vi borde handla på helgen
c) såg till att ha massa saker uppbokade så min man fick hämta ofta.
d) smyghandlade lite saker så att jag inte behövde äta färdiga köttbullar utan kunde ta nåt annat när han inte hade koll :)

Efter några dagar av att inte ha planerat mat och åka och stresshandla middag med två trötta barn efter hämtning såg jag en förändring. och den har hållit i sig.
Ta ett steg tillbaka. Det är svårt men det blir förhoppningsvis bättre.

16:05  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com