onsdag 7 februari 2018

Hur gör alla andra?


Det här med barnens aktiviteter, hur gör ni alla? Jag lider av samma medelklassångest som alla andra och vill att mina barn helst ska kunna både språk, lagsport, naturen, kampsport, ridning, sjöscouter, dans och minst ett instrument. Kanske teater och något annat konstnärligt ovanpå. Jag vill att de ska bli sportiga, bildade och få en stark passion för något. Samtidigt så vet jag ju att de inte blir det, eller älskar det bara för att jag vill. Och förutom barnens egen tid och intresse, och vikten av att verkligen inte lassa på för många grejer finns det två gigantiska hinder.
  1. Tid. Alla aktiviteter på kulturskolan börjar runt 15-16 på eftermiddagen. Samt de flesta andra grejer på vardagarna, särskilt ju yngre barnen är. För att det skulle funka skulle vi behöva gå ner i arbetstid. Och det känns helt orimligt. Och på helgerna ligger många grejer antingen tidigt på morgonen, så tidigt att vi inte skulle kunna sova ut någonting, och det känns som om vi verkligen behöver, eller mitt på dagen, så att dagarna slukas av barnens grejer och gör det svårt att få ihop andra saker.
  2. Pengar. En aktivitet kostar ca 1500 per termin. Per barn. Minus eventuell utrustning. Det kan ju lätt rusa iväg, om man lägger till några.

Sigge går på simskola på lördagar och på thaiboxning på söndagar och Gunnel gå på dans fram till hösten då hon byter det mot simskola. Och sen thaiboxning när hon fyller sex, om hon fortfarande vill då, hon är grymt avundsjuk just nu. För oss räcker det defintivt, men när vi hör om "alla andra" som spelar fiol, går på gymnastik, orientering och simhopp varje vecka undrar jag om vi är stora egoister som prioriterar arbetstid och ledig tid framför 4 aktiviteter per barn och vecka? Hur får folk ihop det? Förvisso har ju många bil, det gör det ev lite lättare, och det har ju inte vi. Eller har jag additionsstress nu igen?

4 Comments:

Blogger I said...

Har ofta funderat på samma sak. Och hur barnen också ska hinna läxor, leka, vila. Hos oss har vi kört max två aktiviteter i veckan varav en ska vara simskola tills man lärt sig simma. (Efter det bör en aktivitet vara musikinstrument tycker jag men vi har inte riktigt bestämt detta).

Jag tänker också att man får gå en termin på sin aktivitet. Sen kan man byta om man vill.

Tidsmässigt har vi nog haft tur. Baletten är kl 18-19, Gitarren 18.50-19.10 tex. Dansen som började 17.15 kunde kompisens mamma alltid skjutsa till (och hämta, och ta båda på mc donalds efteråt.

Att gå ihop och samåka är nog ett bra sätt att lösa. Få till så kompisar börjar på samma aktivitit helt enkelt.

Ett tag gick sonen på paddel. Då kom de och hämtade barnen på fritids, tog dem till paddeln och gav dem mellis efteråt. SÅ BRA!

Hur vi ska göra nu när sonen börjar på fotboll och det även blir cupper och matcher och så på helgerna vet jag inte. Får väl bli en period av att skjutsa hämta äta lådmiddag i kyligt skjul vid upplyst plan. Men man kan ju passa på att träna själv under tiden så får man ut nåt av det. Eller jobba. Eller meditera.

15:38  
Blogger Privat festival said...

Jag tycker man får vara taktiskt här. Jag pushar helt enkelt för de aktiviteter som jag själv gillar. Så vi satsar enbart på sport. Simskola, fotboll, orientering och innebandy för min 7-åring. Dessutom får man se till att träna lite med dem vid sidan om den organiserade träningen så att de blir duktiga och då tycker de att det är roligt att fortsätta.

Om min son skulle bli intresserad av något annat i framtiden såsom musik/teater osv. så kommer han tala om det för mig resonerar jag. Jag har föräldrar som var helt ointresserade av sport men jag blev ändå väldigt sportintresserad.

När det gäller tiden så är två på vardagkvällar och resten på söndagen så det är inga problem med att få ihop schemat. Dessutom kommer ju jag inte behöva vara med på själva träningarna snart och då kan jag ju träna själv när han tränar.

När det gäller pengarna så lägger jag alldeles för mycket pengar på min egen sport. Om jag räknar ihop allt med träningar/tävlingar/resor så landar jag kanske på 40-50 K om året och då har jag svårt att motivera att neka min son simskola för 2000. Om man vill komma lindrigare undan så kan man vara med och träna barnen. Då brukar man kunna slippa undan en del av medlemsavgiften.

16:51  
Blogger motvalls said...

Vi kör enbart simskola men just nu inte ens det. Inget barn har haft mer än det dvs bara en sak pt gången. Upplever att barnen inte orkar eller vill så mkt efter förskolan/skolan mer än hem och umgås 16.30-19.30 när vi börjar natta.

Har köat stora barnet till klättring och instrument som är på gångavstånd men ingen plats ännu och hon frågar inte ens. Kanske ska reka nåt för lilla också.

På helgerna vill jag ffa göra saker ihop. När ska man annars hinna göra saker som museer, bio, teater, bowla osv? Orkar inte ha helgerna uppbokade alls faktiskt. Är privilegierat nog inte så brydd om kostnader för egen del men principiellt är det ju problematiskt.

07:06  
Anonymous Malin said...

Minns inte hur jag hittade hit, men jag jobbar på Kulturskola och schemalägger aldrig de yngsta barnen först på dagen (jobbar ca 15-20) då ju föräldrarna inte har hunnit hem och kan skjutsa?! Det är lättare att de äldre barnen (högstadiet och gymnasiet) kommer direkt efter skolan då de ju kan ta sig själva, så hos mig (undervisar i sång) ser det helt tvärtom ut. Tycker precis som du att det verkar knäppt att de yngsta ska komma först.

12:02  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com