torsdag 3 mars 2011

Amningen

Så där, nu kommer äntligen ett amningsinlägg, efter att ha övat lite. Jag gillar det, större delen av tiden. Inte så mycket på natten dock. Han vill äta varannan timme, dygnet runt. Jag har mycket mjölk, han äter mycket och har gått upp massor i vikt. Han är en tjockis.

Dock har vi inte riktigt lyckats med tekniken, han tar för nätt tag, och vi använder fortfarande amningsnapp. Det är helt ok för min del, kan tänka mig att fortsätta med det också, det blir bara lite meckigt när jag ska börja amma på andra ställen än min soffa. Han gillar inte bröstet som det är, han gillar nappen bättre. Vi ska börja träna ordentligt idag.

Det gör fortfarande asont de första 20 sekundrarna, innan han fått ordentligt tag, men det kan jag leva med.

Äger dock inte en enda amningströja eller liknande, måste alltid ta av mig på hela överkroppen, lägga barnet på amningskudden och sätta på amningsnappen. Helt ok, och mycket bekvämt, hemma. Svårt att göra på andra ställen. Har ännu ingen strategi för att lyckas med bortaamning ännu. Ska jobba på det. Samt köpa åtminstone några amningsvänliga kläder som jag kan ha på mig då.

Vill också väldigt gärna att han sover lite längre pass på nätterna, typ amma en gång. Eller max två. Vet dock inte hur man uppnår det.

Så sammanfattningsvis: jag gillar det mer än jag trodde, det ÄR ju mysigt. Men skulle också kunna sluta rätt tidigt, eftersom det är lite bökigt. Det var väldigt skönt första veckan när min man gav ersättning på nätterna, eftersom amningen inte funkade då. Kan tänka mig det nu också. Vi får se tiden an helt enkelt.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hejsan!
Ett litet tips gällande kläder som det funkar att amma i.
Jag körde på ett linne under den vanliga tröjan/toppen, så var det var dra upp den vanliga tröjan/toppen och hala fram den tutten som skulle användas.
Väldigt skönt att slippa visa hela magen/ryggen.
//Jenny

12:07  
Anonymous Anonym said...

Jag antar att det är det pris man får betala för en mätt och tjock liten bebis! På min tid skulle man ju mata på bestämda tider, jag antar att det var därför jag aldrig hade så mycket mat till mina barn. Så småningom kommer du underfund om hur du skall göra för att få sova också tror tanten.

11:01  
Blogger Jenny said...

Tack för tips och råd, det går långsamt framåt, det kommer nog fixa sig det här. Sigge är väldigt tjock och mätt i alla fall. Sen får jag väl ta igen den där sömnen någon gång i framtiden.

22:20  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com