söndag 27 februari 2011

Ekonomisk sammanställning februari

Det gick ju bra första månaden så jag fortsatte med en till. Den gick också ganska bra tycker jag, gjorde av med lite mer pengar, handlade lite mer, men inget stort eller dyrt och jag tyckte faktiskt att det var ok med lite slarviga inköp när jag låg på sjukhuset en hel vecka. Som några tidningar till exempel. Det hade jag inte tillåtit mig om jag inte verkligen behövt förströelse och det var ju ändå rätt synd om mig. Och sen blev det rätt mycket taxi också. Och det var oundvikligt.

Den här månaden tänkte jag redovisa i två grupper: nödvändiga inköp och onödiga:

Nödvändiga (895 kr):
Linsvätska
Taxiresor
Luncher (bara 3)
Present till vän
SL-remsa

Onödiga (1194 kr):
Godis
Tidningar
Konsertbiljetter (till i december!, men ändå)
Siggekläder (onödiga för att vi redan har tusentals)
Bok (också onödigt, för olästahögen är fortfarande över en meter hög)
Anteckningsböcker till recept

Totalt 2089 kr. Som kunde ha varit 895. Men det känns fortfarande helt ok. Särskilt som jag nu uppnått mitt sparmål. Och från och med nästa månad har jag en helt annan inkomst att se fram emot, så detta har varit bra träning inför det nya lite snålare livet. Jag tänker fortsätta på detta sätt. Fram till jag är i form igen känner jag dessutom inga större shoppingbehov och mina tidigare så dyra restaurangbesök kommer i framtiden att bli både korta och måttliga, så det oroar mig inte särskilt.

Men nu har jag strukit ny diamantring från sparmålslistan eftersom min man blev jättearg när jag sa att jag skulle köpa mig en sån. Det ska nämligen han göra, och inte mig emot, jag köpte såväl vigsel- som förlovningsringar själv, så om det är viktigt för honom får han gärna göra det. Bara det blir av i år.

Istället kan man ju spara ihop till något annat, som till exempel en dyr och onödig väska. Eller en separett samt tillbyggnad att ha den i på landet. Typ samma kostnad med rätt kontakter. Men vad är roligast?
BlogRankers.com