lördag 3 december 2011

#2 - Berätta om staden du bor i

Älskade stad. Älskade Stockholm. Dock var jag 25 när jag flyttade hit på riktigt första gången. Innan dess tillbringade jag 19 år i Göteborg och ytterligare sex på lite olika ställen. Men Stockholm var jag ofta i. Dels ute på landet, varje sommar. Dels hos hela släkten som alltid har bott här. Min barndom doftar Bromma, Kungsholmen och Hägerstenshamnen.

När jag var tonåring läste jag Per Anders Fogelström för första gången. Det har jag gjort många många gånger sedan dess. Då blev jag mycket mycket kär. Och framför allt i Södermalm, där jag nu bor. Inte för att jag egentligen vill bo på Södermalm 1902. Det vill jag inte. Men jag är både sentimental och nostalgisk och gillar historia.

Först bodde jag i Midsommarkransen, Fredhäll och på Polhemsgatan. 2005 tog jag mig ur ett segt förhållande och hade möjlighet att köpa en egen lägenhet. Lyxigt värre. Jag hamnade i Skanstull, vid nästan-Ringvägen. Min man och jag flyttade till Bondegatan 2009 och nu är vi tillbaka vid nästan-Ringvägen igen. En underbar liten del av staden. Smutsig, sunkig och rätt trist. Ganska ogentrifierad, än så länge. Men några minuter bort finns alla barer jag behöver, Årstaviken där jag hänger när jag inte kan vara i skärgården och lite nödvändighetsshopping i Ringen. Och sen tar det tio minuter ner till stan om man skulle behöva.

Jag kommer aldrig att flytta härifrån. Har ingen längtan alls till andra städer eller länder. Det är lyxigt. Att stortrivas där man bor.
BlogRankers.com