fredag 20 augusti 2010

Det är en som sparkar (såg ut som en tjej)

Förra fredagen var vi på inskrivning på Mama Mia. Jag hade helt kallt räknat med att få göra ett ultraljud då eftersom jag MÅSTE få se min bebis för att veta att den finns. Men det gick inte, framför allt för att de inte hade någon där då som kunde göra det. Istället fick jag en tid igår istället, sex dagar senare. Det var sex ganska tunga dagar, eftersom jag upptäckte en ny blödning, faktiskt medan jag var på inskrivningen och gick på toa för äggvitetestet. Vi satt nästan en timme och funderade på om vi skulle åka upp och kolla på gynakuten, men bestämde till slut att inte göra det. Jag hatar gynakuten. Mer än allt. Har tillbringat allt för mycket orolig och ledsen tid där. Så vi bestämde oss för att vara oroliga istället och åkte ut till landet och fick en så fin helg att vi nästan glömde bort det. Men igår gick vi alltså dit. Och fick se en liten liten bebis ligga och sparka i en ocean av vatten. Och ett hjärta slå väldigt väldigt fort. 58 mm lång. Mycket skönt.

Och vår barnmorska var väldigt bra också. Var ganska uppstressad innan att hon skulle vara så där beskäftig, prata om förlossning redan nu, förhöra mig om alla mina ovanor och ge mig massor av förmaningar. Inget av det! Jag kände mig som en vuxen människa som klarar av att ta eget ansvar. Fantastiskt. Tycker att det är intimt och jobbigt nog att behöva vara i deras händer och bli undersökt titt som tätt. Jag vill hålla dem på avstånd, och det verkade hon förstå, utan att jag ens behövde säga det. Vill absolut inte ha något hålla handen och sitta på golvet i ring. Inga gruppövning, ingen jävla profylaxandning. Bara lite skön strikt klinisk läkarstil.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Stort grattis! Känner verkligen igen mig i din historia eftersom precis samma saker har hänt mig. Det är jäkligt jobbigt och svårt att våga glädjas. Kämpar fortfarande med det trots att jag är i v18 nu.

Jag har dock haft turen att att alltid få gå till läkare på Ultragyn, Kom in via bm vid mitt ma och när man väl är inne i deras system så är det sen inga problem att få en akut-tid samma dag om man har blödningar. Blev vid efterkontrollen även lovad tidigt vul hos dem om jag skulle bli orolig vid nästa graviditet.

Förhoppningsvis slipper du allt sånt nu, men det kan vara bra att veta att möjligheten finns inför en ev framtida graviditet. Förstår att du vill slippa gynakuten för all framtid! Stort lycka till nu och försök lite grönsaker och fisk :-)

19:03  
Anonymous Maria (fröken Framtid) said...

Baby, du är gravid! :)

00:14  
Blogger Stora Morran said...

Grattis!!! Allt kommer att gå fint nu. Nästan alla som vi har stött på i samband med graviditet och förlossning har varit fina. Om inte så är det bara att du byter :-)

12:27  
Anonymous Anonym said...

Grattis! Nej, gulligullande är också jag allergisk emot. Skönt att du har träffat en bra barnmorska. Däremot är lite andningsövningar inte så dumt

tycker tanten.

13:50  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com