torsdag 13 januari 2011

Att vara tjock

En gång i mitt liv var jag en riktig smalis. Jag var 22 år, åt nästan ingenting, sprang några mil i veckan och vägde sisådär 48 kilo. Jag var råsnygg och mådde skitdåligt. Sedan dess har jag vägt mer. Ibland väldigt mycket mer. Större delen av tiden något som kanske kan beskrivas som lagom, av andra, men inte mig själv. Under några år kunde man inte beskriva mig som lagom ens om man försökte vara snäll. Det är komplicerat, och har alltid varit det. Jag har gått i terapi för det. Och jag vet att jag aldrig kommer att släppa det helt, men har förlikat mig. Tror jag i alla fall. Efter förlossningen kommer jag slita hårt för att komma tillbaka till samma storlek som innan. Det är viktigt för mig, framförallt av estetiska skäl, som påverkar hela mitt välbefinnande. Och det är ok att känna så tycker jag. Men jag ska göra det på ett sunt vis. Så långt har jag i alla fall kommit.

Och nu tappade jag tråden lite, men jag tänkte på hur det är att vara tjock. Nu är ju jag tjock på ett särskilt vis, speciellt över magen, men de där 22 kilona sitter ju inte bara på babyn, en hel del av dem sitter på mig också. Och det är verkligen fruktansvärt att vara tjock, av helt andra skäl än att mitt eget självförakt får fritt spelrum. Det gör ont. I ryggen, axlarna, nacken. Det gör väldigt ont i knäna, att bära alla dessa kilon. Det är obekvämt när det skaver mellan låren och under armarna. Detta ska jag komma ihåg, sedan i vår, när jag kämpar hårt med mig själv. Att det inte bara handlar om att vara snygg, utan att kroppen INTE mår bra så här. Man orkar inget.

Men det är nyttigt för självterapin att se siffran 83 på vågen. Utan att dö. Det är mycket nyttigt. Det är nästan så att jag hoppas på 90 kilo, för den mentala träningens skull. Men bara nästan.

4 Comments:

Blogger Peppe said...

Nånstans runt månad sju vägrade jag att ställa mig på vågen på mödravårdscentralen. det blev kalabalik, men alla överlevde chocken.

16:03  
Blogger Bitter said...

Jag hade tänkt vägra vågen hela graviditeten, men min barnmorska har inte bett mig en enda gång. Så i v 27 blev jag för nyfiken. Och fick en chock. Och har förlikat mig nu. Tack och lov.

18:07  
Anonymous Gunnel said...

Ät, njut och våga lita på att kilona försvinner. För det gör de! Jag hade under min graviditet jättesvårt att tro att de verkligen skulle försvinna av sig själv och tyckte understundom att det var urjobbigt att gå upp i vikt. Fick små ångestattacker över att jag la på mig på så många andra ställen än magen( jag blev tjock över vaderna, låren, armarna, dvs inte ställen där jag tyckte att det var ok att växa) och hade svårt att riktigt njuta och tycka det var en fas i livet. Men det är det och man går ner igen. Vissa helt utan ansträngning och för andra med lite ansträngning. Men när babyn väl är ute blev i alla fall mina kroppsnojor mycket mindre, det spelar liksom inte lika stor roll längre. Mitt varmaste lycka till, du har en underbar tid framför dig!

15:13  
Anonymous Bitter said...

jag försöker att inte tänka på det så mycket, det tjänar liksom inget till. Jag blir så stor som jag blir. Även om jag blivit betydligt större överallt, än vad jag hade kunnat föreställa mig.

16:41  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com