tisdag 16 november 2010

Day 09 – Your beliefs

Den här är tung. Jag är osäker på om jag har några övertygelser, om jag tror på något, på riktigt. Samtidigt har jag mycket åsikter, åsikter om vad som är rätt och fel, hur man agerar och inte. Och många gånger kommer jag på mig själv med att uppträd tvärt emot min egen moral eller uppsatta regler. Gäller de fortfarande då?

Nåväl, några trossatser har jag ju. Man ska vara snäll. Man ska vara rättvis. Man ska vara ärlig. Man ska vara generös och storsint. Man ska vara fördomsfri och väluppfostrad. Allt detta tycker jag på riktigt. Och det irriterar mig när människor inte är det. Allra mest irriterar det mig när jag inte klarar av att vara det, när mitt beteende avviker från mina regler.

Det har jag ingen väg kring, inga bra ursäkter som rättfärdigar. Det är svårt att vara helig jämt. Eller ens ibland.
BlogRankers.com