torsdag 18 november 2010

Day 11 – Your siblings

Systrar. Jag har två stycken. Ibland slår det mig hur extra lyxigt det faktiskt är.
Den ena är tre år yngre än jag. Hon är distriktsköterska och har två barn, allaredan. Vi har en väldigt fin kontakt, mest som att vi är samma person. Vi pratar nästan varje dag, mest om ingenting. Oftast ringer jag för att beklaga mig. Hon är min anhörigperson. Vid sidan av min man förstås. Hon har tagit hand om mig tusentals gånger. Hon är oumbärlig. Men vi är på samma gång ganska olika. Där jag är pretto, intellektuell och söderjobbig är hon förortsmorsa utan kulturella preferenser. Vi tycker inte så lika, men vi ser ganska lika ut. Det var ju hon och jag som växte upp tillsammans. Vi kan varandra.

Den andra är tio år yngre än jag och jobbar med klädinköp på ett stort företag. Hon är snygg och ung. Modern och ball, liksom. Hon och jag är väldigt väldigt lika till personligheterna. Vilket varit asjobbigt större delen av tiden. Vi stör oss på varandra där vi egentligen stör oss på oss själva. Samtidigt är det fantastiskt att ha en likadan. Men vi skiljer oss på ett plan, hon är hemlig, sluten och privat. Jag är tvärtom. Jag vet inte så mycket vad hon känner, eller hur hon mår. Hon pratar inte om sånt. Det tycker jag är svårt. det är det enda jag gör.

Men en sak är alldeles säker, det är helt magiskt att ha två fantastiska systrar. De bor nära. Vi kan hänga om vi vill och de kommer alltid att acceptera mig. Och jag älskar dem gränslöst. Bara därför vill jag ge Sigge ett syskon, för att det är det bästa man kan få. Jag hoppas att jag orkar (och kan) detta en gång till, så att han får en bästa vän som alltid bara följer med.

2 Comments:

Blogger Saga said...

Åh så fint skrivet. Önskar att jag fick prova att känna syskonkärlek bara en gång, så jag förstod vad det var ni pratade om.

Kram till världens bästa gravid-hjälte!

23:57  
Blogger Bitter said...

Åh, tack snälla fina!

12:26  

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com